داده ها و اطلاعات

۱۹ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مقاله مفهوم بازار و کارکردهای آن

مقاله مفهوم بازار و کارکردهای آن

دانلود مقاله مفهوم بازار و کارکردهای آن

مقاله مفهوم بازار و کارکردهای آن
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل pdf
حجم فایل 28 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 45

مقاله مفهوم بازار و کارکردهای آن

تعریف واژة بازار

بازار در دوران اسلامی

نحوة نام گذاری بازارها

فصل دوم

برخی از ویژگی های کارکردی

برخی از خصوصیات شهری

فصل چهارم 

عناصر و فضاهای بازار

فصل پنجم

برخی از ویژگی های معماری بازار عناصر و فضاهای بازار

تعریف واژة بازار

بازار به معنی محل خرید و فروش و عرضه کالاست. واژة بازار بسیار کهن است و در برخی از  زبان ها کهن ایرانی وجود داشته است. بازار در فارسی میانه به صورت وازار و با ترکیب هایی مانند وازارگ ( بازاری) و وازارگان (بازرگان) به کار می رفته، و در پارتی به صورت واژار مورد استفاده قرار گرفته است. این واژة ایرانی به زبان برخی از سرزمین های که با ایران تبادلت بازرگانی داشتند مانند سرزمین های عربی، ترکی، عثمانی و برخی از کشورهای اروپایی، راه یافته است.

دهخدا اظهار داشته که بازار از واژة پهلوی واکار اخذ شده است. واژة فرانسوی بازار از پرتغالی گرفته شده و آنان این واژه را از ایرانیان گرفته اند. در زبان فارسی بازار به عنوان اسم مکان به معنی محل خرید و فروش کالاست و با وجود آن که این واژه امروزه بیشتر دربارة بازارهای دائمی، اصلی و قدیمی شهرهای کهن و تاریخی به کار می رود، در گذشته گاه به صورت ساده و گاه با پیشوند یا پسوندهایی به معنی مکان خرید و فروش به طور مطلق بوده است. واژة بازار در ادبیات فارسی مفهومی وسیع و گسترده دارد و به معی محل شلوغ و پر ازدحام، اعتبار و اهمیت اشخاص و غیره به کار می رفته است.

بازار در دوران اسلامی

شهرنشینی در دوران اسلامی گسترش یافت و بسیاری از شهرهای کوچک قدیمیتوسته یافتند و شماری شهر جدید در برخی از نواحی کشور به ویژه در نواحی مرزی یا ارتباطی ساخته شد. در بعضی از شهرهای جدید مانند کوفه و بصره فضایی باز برای بازار در نظر گرفتند که فروشندگان و کسبه ابتدای روز به آنجا می رفتند و بساط خود را در هر جا که می یافتند پهن می کردند و تا هنگام شب می توانستند در آنجا باشند. به عبارت دیگر فضایی به صورت بازارگاه در نظر گرفته  می شد که جای ثابتی برای افراد وجود نداشت، اما به تدریج و پس از گسترش یافتن این شهرها، کم کم فضاهایی به صورت دکان های ساخته شده در بازار بنا گردید و بازاری دائمی در بخشی از شهر شکل گرفت.

بر پایة اطلاعات موجود درمنابع تاریخی، از اواخر قرن اول هجری به بعد در بسیاری از شهرهای جدید و کما بیش همه شهرهای قدیمی بازارهایی دائمی با فضاهای ساخته شده وجود داشت. در این نوع بازارها هرصنف در بخشی از راستة اصلی یا در یکی از راسته های فرعی جای داشت و هر نوع کالا در محل معینی عرضه می شد. هنگامی که حجج در سال 85 هـ ق شهر واسط را می ساخت، برای هر صنف در بازار راستة جداگانه ای در نظر گرفت. البته پیشینة راسته های تخصصی در بازار و استقرار پیشه وران هر صنف در کنار یکدیگر چه در ایران و چه در عربستان به پیش از اسلام می رسد.

قرن اول هجری، دوره ای درخشان در توسعة بازارهای شهری در ایران به شمار نمیآید، زیرا هیچ حکومت ایرانی قدرتمندی شکل نگرفته بود که بتواند ارکان زندگی و ساختار شهری را به نحوی مطلوب گسترش دهد. اما از قرن سوم به بعد به تدریج با روی کار آمدن حکومت های ایرانی و محلی برای ادارة کشور، فعالیت های اقتصادی و در پی آن توسعه و عمران شهری به صورت قابل ملاحظه ای رونق یافت. طاهریان، دیلمیان و سامانیان از نخستین حکومت های ایرانی بودند که اقدام هایی مؤثر برای پیشرفت کشور انجام دادند. در دورة غزنویان و سلجوقیان نیز به سبب وجود حکومت های مقتدر اقتصاد ملی شکوفا شد و فرهنگ و هنر ایرانی بیش از بیش مورد توجه قرار گرفت. در منابع تاریخی مربوط به قرن های چهارم تا ششم قمری مانند حدود العالم من المشرق الی المغرب، صوره الارض، المسالک و الممالک، تاریخ بخارا، راحه الصدور و آیه السرور، سفرنامه ناصر خسرو، مطالب فراوانی دربارة افزایش تولید انواع صنایع دستی در شهرها و حتی برخی از روستاهای بزرگ افزایش تولید انواع صنایع دستی در شهرها و حتی برخی از روستاهای بزرگ و صادرات آن به شهرهای کشورهای دیگر وجود دارد. برای مثال پارچه های کتانی کازرونی چنان شهرت داشت که تا مناطق دور دست جهان اسلام گاه تا ده دست خرید و فروش می شد بدون آنکه بسته های آن را باز کنند و تنها مهر و نشان کارگاه های کازرون کافی بود. همچنین  گفته اند در شهر کوچک تون در قرن پنجم چهار صد کارگاه زیلو بافی وجود داشت.

 

 

دانلود مقاله مفهوم بازار و کارکردهای آن

  • اسلامی
  • ۰
  • ۰

پایان نامه کاردانی در رشته مدیریت صنعتی عنوان: بورس

پایان نامه کاردانی در رشته مدیریت صنعتی عنوان بورس

دانلود پایان نامه کاردانی در رشته مدیریت صنعتی  عنوان: بورس

پایان نامه کاردانی در رشته مدیریت صنعتی 
عنوان بورس
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل pdf
حجم فایل 173 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 57

 

پایان نامه کاردانی در رشته مدیریت صنعتی 
عنوان: بورس 

پا یان نامه کاردانی در رشته مدیریت صنعتی عنوان: بورس 

 

عنوان                                                                                                         

فصل اول 1

مقدمه 1

تاریخچه 2

هدف بورس اوراق بهادار3

فصل دوم 6

آشنایی با سازمان بورس اوراق بهادار و مفاهیم اولیه 6

ارکان بورس اوراق بهادار6

نحوه تصمیم گیری در بورس 8

تا لار اصلی و فرعی در بورس 9

انواع تابلوها دربورس 10

قیمت ها در تالار اصلی و فرعی 10

سقف قیمت ها و کف قیمتها 10

بسته شدن نماد شرکت ها در تابلو بورس11

انواع ارزشها 11

انواع سهام 11

ریسک و انواع آن12

نحوه محاسبه ریسک 13

قیمت سهام 14

صرف سهام و کسر سهام 15

 

روش سرمایه گذاری دربورس 15

شاخص و انواع آن 15

پزیره نویسی سهام 16

افزایش سرمایه شرکت و روش های آن16

روش های افزایش سرمایه17

حق تقدم17

فصل سوم 20

فرآیند سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار 20

فرآیند دریافت و اجرای سفارش 21

سفارش های خرید و فروش 21

تعیین کد معاملاتی برای مشتریان 22

نماد شرکت ها در بورس 25

تسویه حساب با مشتریان 26

دامنه مجاز تغییر قیمت ها و نحوه محاسبه حجم مبنا و قیمت پایانی روز 27

حجم مبنا 27

فصل چهارم 29
استراتژی های معاملات در بازار سرمایه 29

روش نموداری (تحلیل تفکیکی) 29

روش mpt 33

موج سواران و سفته بازان 34

محکومان به موفقیت 35

تحلیل بنیادی (روش فائد امتنال) 35

 

مراحل تحلیل بنیادی 35

عوامل موثر در محاسبه رتبه نقد شوندگی 38

بررسی نسبت های مالی 40

نسبت های نقدینگی 40

نسبت های کارآیی41

نسبت های سود آوری 42

نسبت های سرمایه گذازی و اهرمی 43

درآمد متعلق به هر سهم 44

نسبت رشد سود هر سهم 47

جمع بندی نکات کلیدی 49

فهرست منابع

فصل اول

مقدمه

بازار مالی از 2بخش تشکیل شده است : بازار پول وبازار سرمایه دربازارپول اسناد خزانه، اوراق مشارکت وسپرده عرضه می شود  واوراق بهاداری که سررسید آن کمتر از یک سال است معامله می شود .

بازار سرمایه اوراق بهاداری که سررسید آن بیشتر از یکسال است معامله می شود و از جمله این اوراق، سهام شرکتهای سهامی عام می باشد . از لحاظ مکانی بازار پول در بانکها و بازار سرمایه در بورس اوراق بهادار نماد پیدا می کند.

حیطه فعالیت بورس اوراق بها دار با معاملات مربوط به انواع اوراق بهادارهمانند سهام عادی ،سهام ممتاز ،اوراق قرضه و اوراق مشارکت مرتبط می باشد . بورس اوراق بها دار مکانیزمی را فراهم میکندتاازطریق آن سرمایه های اندک جامعه به سرمایه گذاریهای کلان اقتصادی تبدیل شود . این ابزار کارامد در کشورهای پیشرفته دارای قدمت طولانی ودرکشورایران دارای پیشینه کوتاه مدت است .

با توجه به اینکه بازار بورس اوراق بهادار رکن اصلی بازار سرمایه وبازارمالی است توسعه متناسب دو بخش اصلی اقتصاد از اهمیت وجایگاه ویژه ای برخودار است ودر صورت هرگونه اخلال در رشد وتوسعه بخش های مذکور ویا عدم توسعه متناسب آنها ،رشد وتوسعه اقتصادی دچار مشکل خواهد شد کشورهای توسعه یافته همواره دارای بخش مالی قدرتمندی شامل بازار مالی وبازار سرمایه می باشند .

عدم توسعه مناسب بازار سرمایه به عنوان زیر مجموعه مهمی از بخش مالی علاوه بر ایجاد فشار مضاعف بر سیستم پولی کشور ،باعث شده واحد های تولیدی و خدماتی از مزایای یک بازار سرمایه فعال و پویا محروم گردند .

تاریخچه :

در ایران شروع فعالیت رسمی بورس به سال 1346بر می گرددولی آغاز فعالیت رسمی آن ازسال 1368که همراه بااولین برنامه توسعه اقتصادی واجتماعی است شروع می شود . جدول زیر سیر تکاملی سازمان بورس را درایران نشان می دهد .

تالار اصلی و فرعی در بورس :

تالار اصلی ،تالاری است که شرکتهایی که توانسته اند خودراباقوانین بورس وفق دهندبه آنجاراه پیدامی کنند.

تالار فرعی ،تالاری است که شرکتها ابتدادرآن پذیرفته می شوند ودرآن تالار آزمایش می شوند واگرتوانستند خودراباقوانین تطبیق دهنددرتالاراصلی پذیرفته می شوند 

 

دانلود پایان نامه کاردانی در رشته مدیریت صنعتی  عنوان: بورس

  • اسلامی
  • ۰
  • ۰

مقاله تأثیر تبلیغات بازرگانی در عصر ارتباطات برای کالاهای گوناگون

مقاله تأثیر تبلیغات بازرگانی در عصر ارتباطات برای کالاهای گوناگون

دانلود مقاله تأثیر تبلیغات بازرگانی در عصر ارتباطات برای کالاهای گوناگون

مقاله  تأثیر تبلیغات بازرگانی در عصر ارتباطات برای کالاهای گوناگون
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل pdf
حجم فایل 62 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 109

مقاله  تأثیر تبلیغات بازرگانی در عصر ارتباطات برای کالاهای گوناگون

فهرست

تبلیغات

قدرت

اصول و مفاهیم ارتباطات بصری

تحولی شگرف با پیدایش صنعت چاپ

تبلیغات ؛‌گذشته ، حال ، اینده

هیجان در برابر منطق

کنترل افکار و اعتقادات

روش تحقیق:

در این مقاله تحقیق براساس مقالات اینترنتی صورت گرفته که در آن تأثیر تبلیغات در عصر ارتباطات مورد تحقیق قرار گرفته است.

مقدمه :

تبلیغات بازرگانی، مخالفان و موافقان زیادی دارد. اما به هر حال واقعیتی است که خود را بر همه ما تحلیل کرده و آثار عمیق آن بر عرصه های مختلف اقتصادی،‌فرهنگی،‌اجتماعی و سیاسی، به معماران زندگی جمعی اجازه نادیده گرفتن آن رانمیدهد؛ به ویژه آنکه تبلیغات بازرگانی به یکی از اصلی ترین منابع مالی رسانه ها تبدیل شده و رقابت آنها را در جذب و انتشار پیام های تجاری برانگیخته است. هنگامی که پیدایش رسانه های نوین نظیر ماهواره و اینترنت و پخش فرامرزی و بدون مانع آنان را هم در نظر بگیریم، انگیزه و دلایل نهضت قانونمند کردن تبلیغات بازرگانی صدچندان می شود.

از این رو،‌مدیران و طراحان زندگی مسالمت آمیز جمعی در سراسر جهان حرکتی پرشتاب را به سمت تدوین قوانین تبلیغات بازرگانی آغاز کرده اند. امروز شاهد آن هستیم که افزون بر قوانین ملی،‌تلاش های منطقه ای و جهانی برای پی ریزی نظام مطلوب برای این رشته خاص از علوم ارتباطات صورت می گیرد. بااین حال کشور ما هنوز هم فاقد قانون تبلیغات بازرگانی است و آثار نامقبول این خلا قانونی چنان آشکار گشته است که دیگر کسی منکر ضرورت و فوریت جبران آن نیست.

در این راه استفاده از دانش و تجربه دیگران خردمندانه و لازم است، اما بدون تردید بومی سازی آن و انتخاب الگوی مناسبی که با مبانی حقوقی و دینی ما نیز مغایر نباشد،‌نیازمند «بررسی تطبیقی اصول و مبانی تبلیغات بازرگانی درجهان معاصر،‌ایران و اسلام» است؛ البته با «یک رویکرد حقوقی».

تبلیغات (Advertising)

در بسیاری از کتب و مقالات علمی در مورد بازاریابی،‌بحث پیشبرد، فروش را به ارتباطات Communication تعبیر کرده اند. در حقیقت نامگذاری فوق دارای یک علت منطقی و رفتارشناسی است.

تبلیغت به معنی انتشار یک پیام به گروه یا گروههای از جامعه به منظور دستیابی به هدف یا اهداف معین بازرگانی ، سیاسی، اقتصادی واجتماعی است. در پیشبرد فروش،‌هدف تبلیغات، هدف بازرگانی است و منظور از آ“،‌اطلاع رسانی و راهنمایی به خریداران بالقوه کالاها و خدمات در مورد کیفیت، قیمت، مشخصات ، مزایا و کالا دیگر اطلاعاتی است که احتمالاً در تصمیم گیری خریدار دارای نقش و اثر مثبت دارد.

بنابراین تا این قسمت مطالب پی بردیم که باید همواره به 3 دسته از عناصر در فعالیتهای بازاریابی عنایت داشت.

 

دانلود مقاله تأثیر تبلیغات بازرگانی در عصر ارتباطات برای کالاهای گوناگون

  • اسلامی
  • ۰
  • ۰

مقاله مجموعه قوانین و مقرارات بورس اوراق بهادار

مقاله مجموعه قوانین و مقرارات بورس اوراق بهادار

دانلود مقاله مجموعه قوانین و مقرارات بورس اوراق بهادار

مقاله مجموعه قوانین و مقرارات بورس اوراق بهادار
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل pdf
حجم فایل 25 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 109

 

مقاله مجموعه قوانین و مقرارات بورس اوراق بهادار

فهرست

عنوان

صفحه

مقدمه......................................................................................................................... 1

قانون تأسیس بورس اوراق بهادار...................................................................... 2- 14

آیین نامة اجرایی سازمان کارگزاران.................................................................. 15-33

پذیرش شرکتها در بورس        34-40 

 

 

مقدمه

بورس اوراق بهادار ، بازار خاصی است که حد آن داد و ستد اوراق بهادار توسط کارگزاران بورس، مطابق قانون تأسیس بورس اوراق بهادار انجام می گیرد

شرایط مناسب هر فعالیت قانونمند در گرو حضور مجموعه قانونی منسجم و متناسب با آن که با طرح مقرارات جدید ابعاد تازه تری برای فعالیت پدید آورد یا ابهام های قانونی موجود را برطرف سازد از این رو گاه مراجعه به مجموعه های مطول اما پراکنده قانونی، نشان می دهد که چگونه قانون گذار با پاره ای پیش بینی های هوشمندانه بستر قانونی مناسب برای تکوین و تداوم فعالیت های نو بنیاد را پدید آورده است.

در اجرای مادة 13 قانون بورسصدور پروانة اجازة کارگزاری، موکول به تودیع مبلغ پنج میلیون ریال تضمین از طرف کارگزار حقوقی و مبلغ دو میلیون و پانصد هزار ریال از طرف کارگزار حقیقی، تضمین در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. این تضمین، به یکی از صورتهای زیر، نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سپرده می شود:

الف)  وثیقه نقدی.

ب) تضمین بانکی بدون قید و شرط.

 کارگزاران باید برای جبران خسارتهایی که ممکن است از عملیات آنان متوجه دو طرف معامله شود، به یکی از صورتهای زیر، تضمین کافی نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بسپارند.

دانلود مقاله مجموعه قوانین و مقرارات بورس اوراق بهادار

  • اسلامی
  • ۰
  • ۰

مقاله انواع حالتهای بودجه بعد از انجام و پایان سال بودجه

مقاله انواع حالتهای بودجه بعد از انجام و پایان سال بودجه

دانلود مقاله انواع حالتهای بودجه بعد از انجام و پایان سال بودجه

مقاله انواع حالتهای بودجه بعد از انجام و پایان سال بودجه
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 16 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 23

مقاله انواع حالتهای بودجه بعد از انجام و پایان سال بودجه

 

عناصر بودجه

عوامل بودجه

روشهای کلی تأمین درآمد دولت

اعتبارات

انواع اعتبارات در بودجه

چگونگی دریافت اعتبارات

قوانین متداول دربودجه

چگونگی ابلاغ بودجه

ستاد بودجه

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

دلیل تنظیم بودجه

لایحه بودجه

کارکمیسیون اصلی (تلفیق)

انواع تبصره‌های بودجه‌ای

دلایل تخصیص اعتبار

مراحل تفصیلی اجرای بودجه

انواع نظارت بربودجه

نظارت قبل و حین خرج

انواع حالتهای بودجه بعد از انجام و پایان سال بودجه

مقدمه:

پیدایش بودجه از زبان فرانسه بود که یک کیسه چرمی بود که به آن باجت می‌گفتند بودجه عبارت است از برنامه‌ریزی مالی یک حکومت (جامعه) برای آینده.

اگر بخواهیم عمر بودجه بدانیم تقریباً می‌توان گفت که عمر آن کمتر از صدسال است به مرور زمان که زندگی اجتماعی بیشتر شد و انسانها تشکیل جوامع را دادند و حکومت‌ها شکل گرفتند درنتیجه هرحکومت می‌بایست یک حاکم داشته باشد که این حاکم دو وظیفه مهم داشت که عبارتند بودند از:

1-    تأمین امنیت و عدالت درجامعه   2- حفظ حدود و ثفور و مرزهای آن جامعه

انجام این دو وظیفه هزینه‌های نسبتاً زیادی داشت که این هزینه‌ها از محل املاک و مستغلات حاکم تأمین می‌شد اما به مرور زمان که جوامع پیشرفت کردند این هزینه‌ها بیشتر شد و دیگر حاکم نمی‌توانست این هزینه‌ها را تأمین کند که دراین موقع اندیشمندان سیاسی مالیات را به عنوان یکی از راههای تأمین درآمد دولت پیشنهاد کردند و سیستم حکومت به سیستم حکومت سرمایه‌داری تبدیل شد. دراین زمان وظایف حکومتها از دومورد قبلی به چندین وظیفه تبدیل شد که عبارت بودند از: آموزش، بهداشت، جاده، تأمین اجتماعی، تهیه نیرو، ارتباطات، آب، برق و غیره.

انجام این وظایف هزینه‌های زیادی داشت درصورتی که حکومت درآمد زیادی نداشت یعنی نیازهای و مخارج زیاد بود ولی درمقابل درآمد و منابع کم بود و درنتیجه این مسئله باعث به وجود آمدن بودجه شد که دراین جا کار بودجه عبارت بود از برنامه‌ریزی به طوری که به نحو احسنت از این منابع استفاده شود. زمانی که مالیات به عنوان راه برای تأمین درآمد بکار گرفته شد بعضی‌ها با این امر مخالفت کردند به این دلایل:

1-   کم شدن قدرت خرید                         2- کم شدن مصرف

 3- کم شدن تولید

ولی به تدریج و به مرور زمان متوجه شدند که مالیات بهترین راه از میان راههای پیشنهادی برای تأمین درآمد دولت است.

تعریف بودجه:

بودجه دارای تعاریف بسیار زیادی است که این تعاریف با گذشت زمان بیشتر و بهتر و تکمیل‌تر شدند.

تعریف اولیه بودجه: بررسی دخل و خرج دولت

قانون محاسبات عمومی کشور چهارتعریف از بودجه ارائه کرده است که جدیدترین آن که درتاریخ 1/6/1366 تصویب شده است عبارت است از:

بودجه کل کشور برنامه‌های دولت است که برای یک سال مالی تهیه و حاوی پیش‌بینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینه‌ها برای انجام علمیاتی که منجر به نیل سیاستها و هدفهای قانونی می‌شود و از سه قسمت به شرح زیر تشکیل می‌شود:

1-    بودجة عمومی دولت که شامل اجزای زیر است:

الف ـ پیش‌بینی دریافتها و منابع تأمین اعتبار

ب ـ پیش‌بینی پرداختهایی که توسط درآمدها درسال مربوطه می‌توانند انجام شوند.

2-    بودجه شرکتهای دولتی و بانکها شامل پیش‌بینی درآمدها و سایر منابع

3-    بودجه موسساتی که تحت عنوانی غیر از عناوین فوق در بودجه منظور می‌‌شود.

انواع بودجه:

1-    بودجه برنامه‌ای                                 2- بودجه دستگاهی

 

دانلود مقاله انواع حالتهای بودجه بعد از انجام و پایان سال بودجه

  • اسلامی
  • ۰
  • ۰

پایان نامه شاخصهای فرهنگ، تفکر و نقش آن در بسیج

پایان نامه شاخصهای فرهنگ، تفکر و نقش آن در بسیج

دانلود پایان نامه شاخصهای فرهنگ، تفکر و نقش آن در بسیج

پایان نامه شاخصهای فرهنگ، تفکر و نقش آن در بسیج
شاخصهای فرهنگ، تفکر و نقش آن در بسیج
پروژه شاخصهای فرهنگ، تفکر و نقش آن در بسیج
تحقیق شاخصهای فرهنگ، تفکر و نقش آن در بسیج
دانلود شاخصهای فرهنگ، تفکر و نقش آن در بسیج
دسته بندی پژوهش ها
فرمت فایل doc
حجم فایل 101 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 177

پایان نامه شاخصهای فرهنگ، تفکر و نقش آن در بسیج

مقدمه

   انقلاب اسلامی ایران به عنوان انعکاس جلوه های روشن اندیشه های الهی حضرت امام خمینی (ره) ، حصار اوهام و نظریه های رجعت به قرون جاهلیت را شکافت و باایجاد تحول عمیق در فرهنگ و اعتقادات جامعه اسلامی هویت و شخصیت مستقل سیاسی، فرهنگی و اعتقادی را به جهان اسلامی هدیه کرد . امروز ثمره این نهال برومند ، قامت برافراشته و پر افتخار بسیج است که درسایه پیروی از مقام معظم رهبری و جان فشانی های بسیجیان سلحشور بر تارک انقلاب می درخشید . درخششی که از شرکت مخلصانه و فراگیر در هشت سال دفاع مقدس تلالؤ آن جهانگیر شده و موجبات سرافرازی نظام جمهوری اسلامی ایران ، و ناامیدی و یاس دشمنان اسلامی را در سر تا سر جهان فراهم آورده است . فرهنگ و تفکر بسیج پدیده ای نوظهور است که ریشه در باورهای اسلامی ، انقلابی و ملی مسلمانان ایران دارد .

   فرهنگ و تفکر بسیج در سیر تحول و تکوین بسیج در دوران انقلاب ، جنگ تحمیلی و دوران سازندگی و بعد از آن در جامعه حضور داشته و همیشه در لحظات بحرانی ، گره های نظامی ، سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی نظام را به نحو معجزه آسایی باز کرده است . از آنجا که بقای نظام جمهوری اسلامی در گروه توجه به این فرهنگ ناب اسلامی ، انقلابی وایرانی است ، باید شاخصه های این فرهنگ را شناخت . همان شاخصه هایی که از زمان پیدایش تا کنون از آن بهره مند بوده و همگان بر این اساس بسیج را می شناسند و تکریمش می کنند . بر اساس همین شاخصه ها نیز باید از آن وضعیت شناسی و آسیب شناسی کرد و زمینه های ضعف و قوت آن را در اقشار بسیج بررسی کرد و راه کارهایی را برای ارتقای ویژگی های  اسلامی ، انقلابی وملی آن به دست آورد .

موضوع پژوهش 

   بسیج انقلاب اسلامی ایران بیش از آنکه درای سازمان رزمی مشخص باشد ، دارای یک فرهنگ و تفکر است که شالوده اصلی سازمان بسیج را همین فرهنگ و تفکر تشکیل می دهد . در تبیین فرهنگ و  تفکر بسیج ویژگیهای آن نظریه های مختلفی ارائه شده است که رد رأس آن فرمایشات حضرت امام خمینی (قدس سره) و حضرت آیت ا… خامنهای (مد ظله) قرار دارد . ایشان بسیج را یک فرهنگ که د ربین مردم ایران قرار دارد معرفی نموده که ریشه در باورهای انقلابی ، اسلامی و ملی ایران دارد . معنویت ، شجاعت ، ولایت ، آگاهی و شناخت ، دشمن شناسی ، حریت و … از شاخصهای این فرهنگ و تفکر محسوب می شود .

   در مباحث جامعه شناسی نظرات مختلفی در خصوص فرهنگ و تفکر بسیج ارائه شده است که زاییده نگرش بسیج شناسی آنهاست . اصولا” برخی بسیج را یک پدیده صرفا” اجتماعی و گذرا می دانند و آن را تز کودتا و آشوب های داخلی می دانند و برخی آن تز بسیج توده ای مطرح کرده اند و برخی بسیج را مانع اصلاحات جامعه در روند حرکت بسوی غرب تلقی نموده اند و آن را به عنوان آسیب و مانع توسعه قلمداد کرده اند و برخی آن را نتیجه انقلاب و معادل با جریان انقلاب اسلامی تلقی کرده اند و بدین ترتیب آن را عنصر اصلی نظام اسلامی ایران میدانند . برخی نیز معتقدند که فرهنگ بسیج در جریان تحولات اجتماعی دچار ضعف شده و رو به نابودی است و برخی معتقدند که فرهنگ بسیج متناسب با شرایط و موقعیت ها اهداف ووظایف خاصی یافته است که این تحول را نمی توان ضعف نامید ، بلکه بیانگر توسعه و ارتقاء است .

   آنچه مد نظر این نگارش است ، بررسی شاخصه های فرهنگ و تفکر بسیج در اقشار بسیجی است که به آسیب شناسی از آن نیز می پردازند . برای آسیب شناسی یک مدل مطلوب از فرهنگ و تفکر بسیج ارایه می گردد . سپس بر اساس مدل مطلوب وضعیت موجود ارزیابی می شود . مقایسه وضع موجود با وضع مطلوب امکان این آسیب شناسی را فراهم می آورد .

دستاوردهای نظری و عملی پژوهش

   مهترین دستاورد این پژوهش ، در بعد نظری تبیین ویژگی های فرهنگ و تفکر بسیج است . در این تحقیق مبانی و جایگاه نظری وویژگی های فرهنگ و تفکر بسیج به لحاظ اسلامی ، انقلابی و ملی تبیین می شود و چهار چوب نظری بسیاری از تحقیقات میدانی را در دراز مدت فراهم می آورد .

   به لحاظ عملی ،، نتایج این تحقیق ، زمینه های ضعف یا قوت اقشار مختلف بسیج را به لحاظ میزان برخورداری از ویژگی های فرهنگ بسیجی بیان می نماید تا مسئولین در زمینه تقویت و یا رفع موانع ، اقدامات علمی و عملی لازم را اعمال نمایند .

معهذا موارد زیر نیز حایز اهمیت است :

1-   آشنایی هر چه بیشتر افکار عمومی (خصوصا” جوانان) با ویژگی های فرهنگ و تفکر بسیج .

جوانان ما هرگز جنین فرصتی را نداشته اند که شاخص های فرهنگ و تفکر بسیج را مستقیم و ملموس درک نمایند . جوانان ما آنچه را که امروز به عنوان فرهنگ و تفکر بسیج می بینند ، می شنوند و می خوانند برداشت هایی است که به آن ها منتقل می شود که بعضا هم خالی از اشکال و اغراض کینه جویانه نیست . لذا ضرورت دارد تا به انحای مختلف شمای کلی این فرهنگ و تفکر به جوانان منتقل شود .

2-  مقابله با تهاجم فرهنگی : یکی از شیوه های مؤثر در مقابله با تهاجم فرهنگی ، شناخت و اشاعه فرهنگ و تفکر بسیج است تا جوانان ما را از گرایش به فرهنگ مبتذل غرب و انحراف از فرهنگ ایرانی وو اسلامی مصون بدارد .

3-  تصحیح یک برداشت غلط : بعضا” از افراد نا آگاه و یا مغرض تعاریف و برداشت های غلطی از بسیج و فرهنگ بسیج منتشر می شود که یا ناشی از شناخت ناصحیح آنهاست یا این که مغرضانه می خواهند این فرهنگ را با یرداشت های کوته فکرانه خود مخدوش سازند . می توان با ارایه تعاریف روشن از فرهنگ و تفکر بسیج برداشت های غلطی که از فرهنگ و تفکر بسیج ، تبلیغ می شود را خنثی و اذهان را روشن کرد .

4-  تجلیل از بسیجیان حامل ارزش های والایی هستند که حاصل زحماتی است که در سال های بحرانی دفاع مقدس و پس از آن متحمل شده اند . باید به انحاء مختلف این ارزش ها را در فرهنگ بسیج نهفته است مورد تجلیل قرار داد و نگذاشت تا در زنگار روزمرگی به فراموشی بگرایند . مکتوب کردن چنین فرهنگ و تفکری ضمن تجلیل از آن به بقای آن نیز ککمک می نماید .

5-  راهی فراروی پژوهشگران و هنرمندان : بسیاری از هنرمندان و پژوهشگران در صددند تا به نحوی وظیفه شرعی و ملی خود را برای حفظ آثار جنگ ادا نمایند، اما به یک منبع موثق و علمی ، کمتر دسترسی دارند ، چنین پژوهشی در آمد ی است برای آن ها تا بیش از گذشته به این مقوله بپردازند و آن را برای نسل آینده با بهترین صورت ها و سیرت ها به یادگار بگذارند .


فهرست مطالب

 

فصل اول: کلیات‏‏،تعاریف و مفاهیم.................................................................... 1

فصل اول........................................................................................................ 10

کلیات ، تعاریف و مفاهیم................................................................................ 10

مقدمه.............................................................................................................. 10

موضوع پژوهش............................................................................................. 11

دستاوردهای نظری و عملی پژوهش.............................................................. 12

تعاریف و مفاهیم............................................................................................. 15

مفهوم و فرهنگ.............................................................................................. 15

تعریف لغوی................................................................................................... 16

تعریف اصطلاحی............................................................................................ 16

عوامل فرهنگ.................................................................................................. 17

اصول چهار گانه فرهنگ................................................................................ 17

مفهوم تفکر..................................................................................................... 19

مفهوم بسیج.................................................................................................... 21

تعریف بسیج در انقلاب اسلامی ایران............................................................. 23

تعریف فرهنگ و تفکر بسیج............................................................................ 24

فصل دوم........................................................................................................ 25

رویکردها ویژگی ها........................................................................................ 25

فرهنگ و تفکر بسیج در متون اسلامی............................................................ 25

هدف و فلسفه بسیج........................................................................................ 25

فرهنگ و تفکر بسیج در وصایای شهیدان...................................................... 40

رشد فضایل و محو رذایل اخلاقی.................................................................. 41

عرفان و معنویت............................................................................................. 45

اتحادووحدت کلمه........................................................................................... 45

آداب برادری و تعاون.................................................................................... 52

طرز آشنایی.................................................................................................... 52

آداب بیماری و مداوا...................................................................................... 53

حکمت های کتمان بیماری............................................................................... 53

عیادت و پرستاری.......................................................................................... 54

آداب فرماندهی و فرمانبری............................................................................ 54

اخلاق فرماندهی.............................................................................................. 54

عشق و علاقه متقابل....................................................................................... 58

آداب قرآن....................................................................................................... 58

آداب میهمانی و معاشرت............................................................................... 59

آداب خوردن و آشامیدن................................................................................ 60

ادعیه قبل و بعد طعام..................................................................................... 62

آداب دعا و مناجات......................................................................................... 63

آداب سخن و سکوت...................................................................................... 63

نسبت نیکو دادن به هم................................................................................... 64

تکیه کلام ها.................................................................................................... 65

زبان سکوت.................................................................................................... 65

قسم یاد نکردن............................................................................................... 65

ذکر خوش صلوات.......................................................................................... 66

ماندن و مقاومت کردن................................................................................... 66

آداب عبادت..................................................................................................... 67

آداب رفتار با عراقی....................................................................................... 70

فرهنگ و تفکر بسیج از نگاه جامعه شناسی................................................... 71

فصل سوم...................................................................................................... 86

خاستگاه و ریشه ها........................................................................................ 86

خاستگاه فرهنگ و تفکر بسیج......................................................................... 86

خاستگاه جامعه شناسی.................................................................................. 86

رویکرد جامعه شناسی پزوتیویسمی از بسیج................................................ 87

شرایط اجتماعی بسیج..................................................................................... 88

شرایط اقتصادی............................................................................................. 89

شرایط سیاسی................................................................................................ 90

نقد مبانی بسیج شناسی در جهان معاصر...................................................... 91

عدم توجه به اراده الهی در تحقق پدیده های اجتماعی................................... 94

فضیلت جهاد................................................................................................... 98

مفهوم رهبری................................................................................................. 99

مفهوم حکومت و حاکمیت............................................................................... 99

مفهوم ولایت فقیه......................................................................................... 102

قانون اساسی................................................................................................ 103

وظایف و اختیار رهبر................................................................................... 104

خاستگاه فرهنگ و تفکر بسیج از دیدگاه ولایت رهبری................................ 105

خاستگاه بسیج در دنیای اسلام.................................................................... 106

خاستگاه بسیج در انقلاب اسلامی................................................................. 109

خاستگاه بسیج در اراده الهی........................................................................ 111

فصل چهارم................................................................................................. 114

چشم انداز ها و عرصه ها........................................................................... 114

عرصه های اجتماعی.................................................................................... 114

عرصه سیاست............................................................................................. 115

آگاهی و شناخت........................................................................................... 117

احساس مسئولیت......................................................................................... 118

ایستادگی و مقاومت...................................................................................... 118

عرصه فرهنگ............................................................................................... 119

تهاجم فرهنگی............................................................................................... 120

تولید دانش.................................................................................................... 123

سطح توسعه................................................................................................. 126

سطح کلان.................................................................................................... 127

سطح خرد..................................................................................................... 128

عرصه های فردی........................................................................................ 129

نظام گرایشی................................................................................................ 129

نظام بینشی................................................................................................... 131

نظام رفتاری................................................................................................. 132

توازون در ابعاد درونی وبیرونی................................................................. 133

فصل پنجم.................................................................................................... 136

مقیاس فرهنگ و تفکر بسیج.......................................................................... 136

کلیات مقیاس................................................................................................. 136

محبت و احسان :.......................................................................................... 140

پرسشنامه..................................................................................................... 167

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست منابع................................................................................................ 177

 

 

       ف

دانلود پایان نامه شاخصهای فرهنگ، تفکر و نقش آن در بسیج

  • اسلامی
  • ۰
  • ۰

مقاله نظریات هانتینگتون در مورد انقلاب ها

مقاله نظریات هانتینگتون در مورد انقلاب ها

دانلود مقاله نظریات هانتینگتون در مورد انقلاب ها

مقاله نظریات هانتینگتون در مورد انقلاب ها
نظریات هانتینگتون در مورد انقلاب ها
پروژه نظریات هانتینگتون در مورد انقلاب ها
پایان نامه نظریات هانتینگتون در مورد انقلاب ها
تحقیق نظریات هانتینگتون در مورد انقلاب ها
دسته بندی پژوهش ها
فرمت فایل doc
حجم فایل 28 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 41

مقاله نظریات هانتینگتون در مورد انقلاب ها


قسمتی از متن:

در دهه های 1950 و 1960 ظهور ملت های جدید توجه پژوهشگران را به خود معطوف ساخت. تغییرات سیاسی مسلماً بخشی از فرایندی بود که در طی آن، جوامع سنتی به موازات رشد اقتصادشان و ارتقای سطح آموزشی مردمشان به دولتهای مدرن تبدیل شدند. با این وجود، خشونت گسترده که همراه این تغییرات به وجود آمد بسیار چشمگیر بود: انقلاب ها، کودتاها، شورش ها،‌ و جنگ های داخلی ناگهان همه جا ظاهر شدند. بعضی از پژوهشگران نظریات عمومی را برای تبیین همه انواع این خشونت های سیاسی طرح نمودند.

نظریه های عمومی خشونت سیاسی چندین شکل به خود گرفتند: رویکرد روان شناختی، که به وسیلة دیویس، مطرح و توسط تد رابرت گر پالایش شد، تلاش نمود با تعیین دقیق انواع بدبختی هایی که احتمالاً به نا آرامی های سیاسی منجر می گردند، به بهبود این رویکرد که «بدبختی پدید آورندة شورش است»،‌ کمک کند. این نویسندگان استدلال نمودند که مردم معمولاً سطوح بالای سرکوب و بدبختی را می‌پذیرند،‌ البته در صورتی که فکر کنند این سختی ها سرنوشت محتوم زندگی شان است. تنها هنگامی که مردم انتظار زندگی بهتری داشته باشند، و انتظار خود را نقش بر آب ببینند، احتمال پرورش احساسات پرخاشگری و خشم در آنها وجود دارد. بنابراین هر گونه تغییری در جامعه که انتظارات مردم را برای یک زندگی بهتر افزایش دهد، بدون اینکه امکانات برآورده شدن این انتظارات را فراهم کند، می تواند سبب بی ثباتی سیاسی شود. چنین انتظاراتی می تواند شامل تماس های فرهنگی با جوامع اقتصادی پیشرفته تر یا رشد اقتصادی سریع ولی نامتوازن باشد. دیویس استدلال نمود که ترکیبی از وقایع، به ویژه دوره ای از رفاه فزاینده که انتظارات مردم را برای زندگی بهتر افزایش می‌دهد، و سپس،‌ یک رکورد اقتصادی شدید که این انتظارات را بر باد می‌دهد («منحی جی» رشد اقتصادی)،‌ باعث بروز احساس فوق العاده شدید محرومیت و پرخاشگری خواهد شد.

دومین رویکرد نظریة عمومی، که اساساً به وسیله اسملسر و جانسون مطرح گردید،‌ استدلال نمود که پژوهشگران باید به جای تأکید بر نارضایتی مردمی، به بررسی نهادهای اجتماعی بپردازند. این نویسندگان تأکید داشتند که وقتی نظام های فرعی گوناگون دریک جامعه  (اقتصاد، نظام سیاسی، و آموزشی جوانان برای موقعیت های شغلی جدید) دقیقاً به صورت متوازن رشد می کنند، حکومت با ثبات خواهد ماند. اما، اگر یک نظام فرعی مستقل از دیگر نظام های فرعی شروع به تغییر کند، عدم توازن ناشی از این تغییر، مردم را سرگردان و مستعد پذیرش ارزش های جدید می سازد. وقتی این عدم توازن شدید می شود ایدئولوژی های رادیکال که مشروعیت وضع موجود را به چالش می کشند شیوع و گسترش می یابند. در طی چندین دوره هایی یک جنگ، ورشکستگی حکومت، یایک قحطی می تواند حکومت را ساقط کند. هانتیگتون در اثر پر نفوذ خود، این دو رویکرد را تلفیق کرد. استدلال وی این بود که مدرنیزاسیون به عدم توازن نهادی منجر می گردد، چرا که رشد آموزشی و  اقتصادی ناشی از مدرنیزاسیون  تمایل مردم را به مشارکت در سیاست به سرعت افزایش می دهد، به طوری که نهادهای سیاسی نمی توانند به همان سرعت خود را برای انطباق با این تمایل تغییر دهند. این شکاف میان تمایل مردم به تغییر و تغییرات ناکافی در نهادهای سیاسی، انتظارات برآورده نشده ای را در مورد حیات سیاسی پدید خواهد آورد، که به نوبة خود می تواند به شورش، تمرد و انقلاب منجر شود.

انقلاب و نظم سیاسی

ساموئل هانتینگتون

هانتینگتون استدلال می‌کند که یکی از جنبه های کلیدی مدرنیزاسیون تقاضا برای مشارکت بیشتر در عرصة سیاست است. در جایی که گروه هایی خاصی به قدرت سیاسی دسترسی ندارند، تقاضاهایشان برای تغییر و گسترده شدن گروههای شرکت کننده در حکومت می تواند به انقلاب منجر شود. در بررسی طیف گسترده ای از انقلاب ها، شامل انقلاب های  فرانسه، روسیه، مکزیک، ترکیه، ویتنام، و ایران زمان قاجار، هانتینگتون الگوهای متفاوتی از انقلاب را شناسایی می‌کند و به تحلیل نقش میانه روها، ضد انقلاب ها، و تندروها می پردازد.

انقلاب یک تغییر داخلی سریع، بنیادی و خشونت آمیز در ارزش ها و اسطوره های مسلط یک جامعه، و در نهادهای سیاسی، ساختار اجتماعی، رهبری و فعالیت ها و سیاست های حکومت آن جامعه است. بنابراین انقلاب ها از قیام ها، شورش ها، طغیان ها، کودتاها و جنگ های استقلال متمایز هستند. یک کودتا، به خودی خود، تنها رهبری و شاید سیاست ها را تغییر دهد؛ یک قیام یا شورش شاید سیاست ها، رهبری، و نهادهای سیاسی را تغییر دهد، اما ساختار و ارزش های اجتماعی را دگرگون نسازد؛ جنگ استقلال مبارزه یک جامعه علیه سلطه یک جامعه بیگانه است و لزوماً تغییر ساختار اجتماعی هیچ یک از این دو جامعه را در پی ندارد. آنچه در اینجا صرفاً «انقلاب» نامیده می شود، همان پدیده ای است که توسط دیگران انقلاب های کبیر، انقلاب های بزرگ، یا انقلاب های اجتماعی نامیده شده است. نمونه های برجسته انقلاب عبارتند از انقلابهای  فرانسه، چین مکزیک، روسیه و کوبا.

دانلود مقاله نظریات هانتینگتون در مورد انقلاب ها

  • اسلامی
  • ۰
  • ۰

بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و هوش هیجانی همراه با پرسشنامه بار_ آن

بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و هوش هیجانی همراه با پرسشنامه بار_ آن

دانلود بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی  و هوش هیجانی همراه با پرسشنامه بار_ آن

بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی  و هوش هیجانی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 370 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 125

بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی  و هوش هیجانی همراه با پرسشنامه بار_ آن

مقدمه........................................................................................................................... 1

بیان مسئله..................................................................................................................... 2

اهمیت و ضرورت تحقیق............................................................................................... 4

اهداف تحقیق............................................................................................................... 4

فرضیه های تحقیق......................................................................................................... 5

تعریف اصطلاحات....................................................................................................... 6

فصل دوم : پیشینه تحقیق

بخش اول : هوش هیجانی.............................................................................................. 7

مقدمه........................................................................................................................... 7

تعریف هوش هیجانی.................................................................................................... 8

مغز هیجانی................................................................................................................... 9

مؤلفه های هوش هیجانی............................................................................................. 11

مبانی زیستی هوش هیجانی.......................................................................................... 14

چگونگی افزایش هوش هیجانی................................................................................... 18

چند توصیه برای افزایش هوش هیجانی کودکان............................................................ 18

مقایسه ویژگی های افراد باهوش هیجانی بالا و پائین...................................................... 19

چرا به پرورش هوش هیجانی بپردازیم.......................................................................... 19

چرا به پرورش هوش هیجانی بپردازیم.......................................................................... 20

کاربردهای هوش هیجانی در زندگی............................................................................ 20

چگونگی آموزش در کودکی..................................................................................... 21

عوامل مؤثر در هوش هیجانی....................................................................................... 21

شناخت عواطف شخصی............................................................................................. 21

به کار بردن درست هیجان ها....................................................................................... 21

برانگیختن خود........................................................................................................... 22

شناخت عواطف دیگران............................................................................................. 22

هوش هیجانی عاملی موثر در رهبری موفق.................................................................... 23

هوش منطقی –هوش هیجانی بین زنان ومردان............................................................... 24

نقش هوش هیجانی در زندگی..................................................................................... 25

رهبری عاطفی............................................................................................................ 26

ویژگی های رهبری با شعور عاطفی بالا........................................................................ 27

هوش هیجانی در سازمان چگونه عمل می کند.............................................................. 30

هوش هیجانی وعملکرد اثر بخش................................................................................. 31

نمودهای هوش عاطفی در محیط کاری........................................................................ 32

آموزش و یادگیری هوش هیجانی در سازمان................................................................ 35

هوش هیجانی ابزاری نوین در مدیریت بازار.................................................................. 39

تحقیقات انجام شده در زمینه ی هوش هیجانی.............................................................. 41

بخش دوم سبک دلبستگی........................................................................................... 44

مقدمه........................................................................................................................ 44

تعریف دلبستگی......................................................................................................... 45

نظریه دلبستگی........................................................................................................... 47

 اهمیت نظریه دلبستگی............................................................................................... 49

 مفروضه‌های اساسی نظریه دلبستگی............................................................................ 50

 مفاهیم اساسی در نظریه دلبستگی................................................................................ 52

 مفاهیم عمده نظریه.................................................................................................... 54

 پیوستگی به عنوان نقش‌پذیری (در کودکان)............................................................... 55

 زندگی‌نامه و تاثیرپذیری‌های جان بالبی....................................................................... 57

 دلبستگی و کاوش در سراسر چرخه زندگی................................................................. 61

ارتباط نظریه دلبستگی با نظریات دیگر......................................................................... 64

دلبستگی در بزرگسالی................................................................................................ 71

 مراحل دلبستگی........................................................................................................ 72

 ارزیابی دلبستگی و انواع آن....................................................................................... 76

 شیوه‌های جدید ارزیابی دلبستگی کودکان.................................................................. 80

 طبقه‌بندی کیفیت دلبستگی......................................................................................... 81

 سلسله مراتب اشخاص مورد دلبستگی......................................................................... 84

دلبستگی‌های متعدد.................................................................................................... 85

دلبستگی‌ و تأثیرات آن بر شخصیت و زندگی آینده افراد............................................... 87

دلبستگی و آسیب شناسی روانی................................................................................... 89

اضطراب جدایی......................................................................................................... 91

نشانه‌های مشکلات دلبستگی........................................................................................ 92

 نظریه درمانی دلبستگی............................................................................................... 92

تحقیق های داخلی و خارجی................... 93

تحقیق های داخلی و خارجی................... 93

ب )تحقیق های خارجی........................ 98

فصل سوم : روش تحقیق

تحقیق توصیفی......................................................................................................... 101

جامعه آماری............................................................................................................ 101

حجم نمونه.............................................................................................................. 102

روش نمونه گیری..................................................................................................... 102

ابزار اندازه گیری...................................................................................................... 102

پایایی...................................................................................................................... 103

پایایی آزمون از طریق محاسبه آلفای کرونباخ................................................................ 103

پایایی آزمون به روش زوج – فرد................................................................................ 103

روایی..................................................................................................................... 104

روش اجراء نمره گذاری (EQ-i)............................................................................... 105

تفسیر نتایج............................................................................................................... 105

روش تجزیه و تحلیل داده ها....................................................................................... 106

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

رابطه هوش هیجانی بین دختران و پسران.................................................................... 107

رابطه سبک دلبستگی بین دختران و پسران.................................................................. 111

رابطه هوش هیجانی و سبک دلبستگی در دختران....................................................... 115

رابطه بین هوش هیجانی و سبک دلبستگی در پسران.................................................... 116

خلاصه نتایج............................................................................................................ 117

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

نتیجه گیری............................................................................................................. 118

پیشنهادات............................................................................................................... 120

محدودیت های تحقیق............................................................................................. 120

منابع

پیوست

دانلود بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی  و هوش هیجانی همراه با پرسشنامه بار_ آن

  • اسلامی
  • ۰
  • ۰

مقاله هنر و هنرمندان

مقاله هنر و هنرمندان

دانلود مقاله هنر و هنرمندان

مقاله هنر و هنرمندان
هنر و هنرمندان
تحقیق هنر و هنرمندان
پروژه هنر و هنرمندان
پایان نامه هنر و هنرمندان
دسته بندی پژوهش ها
فرمت فایل doc
حجم فایل 60 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 53

مقاله هنر و هنرمندان

«مقدمه»

دربار‌ه‌ی   هنر و هنرمندان

در واقع چیزی به عنوان هنر مطلق وجود ندارد ،‌فقط هنرمندان وجود دارند.
(یا به مفهوم اخص ،نقاشان) زمانی کسانی بودند که کلوخه ای رنگین از زمین برمی‌گرفتند و شکل گاو میش و دیگر حیوانات را بر دیوار غارها رسم می کردند . در روزگار ما، نقاشان رنگ هایشان را حاضر و آماده می خرند و پوسترهای تبلیغاتی طراحی می کنند ؛ و در این فاصله ی بلند تاریخی چه اتفاق های بزرگ و کوچکی که نیفتاده است ایرادی ندارد که همه این فعالیت ها را هنر بنامیم ، مشروط به آن که در نظر داشته باشیم؛  که واژه هنر در زمان‌ها  و مکان‌ها ی مختلف با معانی و مصادیق بسیار متفاوتی به کار رفته است؛ و نیز از یاد نبریم؛ که هنر به مفهوم مطلق وجود ندارد؛ زیرا هنر به مفهوم مطلق (‌با مطلق هنر)‌ به صورت بتی ذهنی و مترسکی خیالی درآمده است؛ اگر به هنرمندی بگویید آن چه ساخته است می تواند در نوع خود چیز بسیار خوبی باشد ولی «هنر» محسوب نمی شود، آزرده خاطرش خواهید کرد؛ و اگر به کسی که تابلویی را تحسین می کند بگویید آن چه مورد پسند او در تابلو واقع شده است، هنر نیست بلکه چیز دیگری است ؛ باعث شگفتی و ناراحتی اش خواهید شد؛ که البته این درست نیست؛ اغلب بسیار خواندنی و هیجان انگیز است؛ که بدانیم نقاشان در دوره های «ابتدایی» تر که تبحر نقاشان امروزی را نداشتند ، چگونه با وجود محدودیت در مهارت ،  می کوشیدند. احساساتی را که می خواستند انتقال دهند،‌فرا بنمایانند. ولی تازه واردان بـه عالم هـنر در گام‌هـای نخستین آشنـایی خود با مسـئله‌ی دیگری روبه رو می شوند. آن‌ها  میل دارند که مهارت هنرمند تصویرگر را در بازنمایی آن‌چه  می بینند تحسین کنند. بالاترین پسند آن‌ها  تابلوهایی است که «همانند واقعیت» به نظر آیند. مهارتی که در انعکاس صادقانه ی جهان نمایان به کار می رود به راستی درخور تحسین است. هر کس که  فیلمی از والت دیسنی یا یک کارتون فکاهی دیده باشد می داند که گاه می شود چیزها را به غیر از آن چه ظاهر می شوند به تصویر کشید و آن‌ها  را به شیوه های مختلف دگرگونه و تحریف کرد. میکی ماوس(یا موش میکی) زیاد به موش واقعی شباهت ندارد، با این همه کسی دربار‌ه‌ی ‌ی  طول دم آن در روزنامه ها شکوه و شکایت نمی‌کند. آن‌ها  که به جهان پرنشاط والت دیسنی گام می نهند هیچ دغدغه ای دربار‌ه‌ی ‌ مفهوم واقعی هنر ندارند .فیلم های او را با همان تعصبی نگاه نمی کنند که به هنگام دیدار از یک نمایشگاه نقاشی مدرن از خود نشان می دهند . ولی چنان‌چه  یک نقاش مدرن تابلویی را به شیو‌ی خاص خود ترسیم کند چه بسا فردی سُمبُل کار و کم مایه پنداشته شود؛ که نمی تواند کار بهتری انجام دهد.  دربار‌ه‌ی ‌  نقاشان مدرن هر اندیشه ای داشته باشیم ، می توانیم با اطمینان خاطر آن‌ها  را برای «درست» تصویر کردن اشیاء دارای شناخت و مهارت کافی بدانیم . اگر چنین نمی کنند.  دلایل آن ها می تواند کاملاً شبیه دلایل والت دیسنی باشد.  هر گاه در خصوص دقت و درستی یک تصویر خللی را تشخیص می دهیم،  باید همیشه دو سؤال را برای خود مطرح کنیم:  یکی این که آیا ممکن نیست که نقاش برای تغییر جلوه‌ی  ظاهری آن‌چه  دیده است دلایلی برای خود داشته باشد.  ما به مرور که تاریخ تحول هنر را پی می گیریم بیشتر دربار‌ه‌ی  چنین دلایلی بحث خواهیم کرد. دیگر این که هر زمان اثری را به دلیل آن که نادرست(یا غیر واقعی )‌ ترسیم شده است محکوم می کنیم،  باید از خود سوال کنیم که آیا مطمئن هستیم که تشخیص نادرست است و تشخیص نقاش خطاست ؟‌این تمایل در همه‌ی ما وجود دارد که (هر گاه در برابر تصویری که مأنوس ما نباشد قرار بگیریم ) بی هر گونه تأمل این حکم را صادر کنیم که «واقعیت به شکل دیگریست» . این عادت عجیب را داریم که فکر کنیم  طبیعت همیشه باید شبیه تصاویر مألوف ما ظاهر گردد. این موضوع را می توان با کشف حیرت انگیزی که در گذشته ای نه چندان دور صورت گرفته است، به سادگی تشریح کرد. آدمیان در طول قرن‌ها چهار نعل رفتن اسب‌ها را تماشا کرده اند، در مسـابقات اسب دوانـی و شکار حضور یافته اند، از نقاشی‌ها و تصاویر چاپی اسب‌ها در میدان‌ها ی جنگ و یا تعقیب سگ‌های تازی لذت برده اند . هیچ یک از این تماشاگران به نظر نمی رسد به این موضوع توجه کرده باشند که اسب هنگام تاخت کردن «واقعاً چه حالی دارد» . برای آن که بتوانیم آثار بزرگ هنری را درک کنیم و از آن‌ها  لذت ببریم ، هیچ مانعی بزرگ‌تر از آن نیست که نخواهیم خود از عادات و ملکات ذهنمان خلاص کنیم . بالاترین دلیلی که برای مردود  دانستن تابلویی می آوریم ،‌این است که تابلو واقعیت را درست منعکس نمی‌کند. هرچه بیش‌تر بازنمایی یک موضوع را به زبان هنر دیده باشیم ، استوارتر معتقد خواهیم شد که آن موضوع باید همیشه به شیوه های مشابهی باز نمایانده شود . به ویژه هنگامی که موضوعات مربوط به قدسیان مطرح باشد،‌زمینه ی اوج گیری احساسات مهیا می‌گردد . هر چند کتاب مقدس دربار‌ه‌ی  چهره‌ی  عیسا مسیح چیزی نقل نمی کند.

فهرست منابع

مقدمه................................................................................................................ 1

هنر در خدمت جاودانگی................................................................................... 7

بیداری بزرگ.................................................................................................... 11

نگاهی به شرق ................................................................................................. 15

تکنیک سینما...................................................................................................... 18

منظرهای لومیر................................................................................................. 27

تاریخچه سینما ازدید هانری لانگلوا................................................................. 28

ملیس................................................................................................................. 33

پاته.................................................................................................................... 35

مجموعه واژه‌های سینمائی متداول................................................................... 35

جوائز سینمائی اسکار ...................................................................................... 46

چارلی چاپلین.................................................................................................... 48

منابع و مآخذ:.................................................................................................... 51

دانلود مقاله هنر و هنرمندان

  • اسلامی
  • ۰
  • ۰

مقاله نگرشی بر تاریخ گزیده اثر حمد الله مستوفی

مقاله نگرشی بر تاریخ گزیده اثر حمد الله مستوفی

دانلود مقاله نگرشی بر تاریخ گزیده اثر حمد الله مستوفی

مقاله نگرشی بر تاریخ گزیده اثر حمد الله مستوفی
نگرشی بر تاریخ گزیده اثر حمد الله مستوفی
تحقیق نگرشی بر تاریخ گزیده اثر حمد الله مستوفی
پروژه نگرشی بر تاریخ گزیده اثر حمد الله مستوفی
پایان نامه نگرشی بر تاریخ گزیده اثر حمد الله مستوفی
دسته بندی پژوهش ها
فرمت فایل doc
حجم فایل 20 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 26

مقاله نگرشی بر تاریخ گزیده اثر حمد الله مستوفی

 

مقدمه

 

در قرن هشتم و در عهد حکومت ایلخانان در سال 685 هجری ، ادیب و مورخ و جغرافی دانی برجسته به نام حمد الله مستوفی دیده به جهان گشود. وی از آغاز جوانی بنابر سیرت آبادی و اجداد خود به خدمت دیوانی اشتغال داشت. از آثار ارزنده‌ی وی “کتاب تاریخ” گزیده است که آن را در سال 730 هـ . در خلاصه‌ی تاریخ عالم بنام خواجه غیاث الدین محمد تالیف نمود . این کتاب در تاریخ عمومی و تاریخ اسلام و تاریخ ایران تا عهد مولف ( دوره‌ی ایلخانان ) است و در پایان آن دو باب در تاریخ علما و شعرای عرب و عجم و دیگری در تاریخ قزوین و ذکر تراجم رجال آن شهر بر کتاب افزوده شد که خاص از باب اطلاع بر احوال و رجال و علم و ادب دارد.[1]

 

از مراتب اهمیت این کتاب آن است که ادوارد برون [2]و نیکلسن [3] ترجمه‌ی خلاصه‌یی از آن را به انگلیسی ارائه داده اند و نیز ادوارد برون قسمت مربوط به احوال شعرای ایران را از این کتاب جداگانه در سالهای 1900-1901 به انگلیسی ترجمه و در مجله‌ی  انجمن پادشاهی انگلیس منتشر کرد.

 

حمد الله مستوفی در آثار خویش در خصوص خود و خاندانش اطلاعات ارزنده ای ارائه داده است و در کتاب تاریخ گزیده شرح نسبتاً دقیقی در مورد اصل و خانواده‌ی خود بدست داده است و اصل خود را عرب معرفی می کند و شجره‌ی خود را به حربن یزید ریاحی می رساند.[4] وی از یک خاندان کهن مستوفیان قزوین بود که‌یکی از اجداد او به نام فخرالدوله ابومنصور کوفی در سال 223 هجری به حکومت قزوین منصوب شد و از آن پس ، خاندانش در این شهر باقی ماندند و همه به عنوان مستوفی قزوین ادامه‌ی حیات دادند. پدر وی نیز با همین سمت مستوفی دستگاه ایلخانان بود. وی از حواشی رشیدالدین فضل الله بود و با سمت استیفاء کارهای دیوانی می کرد و برادرانش متصدی مشاغل دولتی و صاحب ثروت و دستگاه بودند و چون استیفاء و مشاغل مهم دیوانی در آن زمان نیاز به داشتن تعلیمات کافی در ادب و تاریخ بود پس افراد خانواده وی و خود او از چنین تربیت با ارزشی بهره مند بودند.

 

از وی سه اثر برجای مانده که در جای خود به ویژگیهای آنها اشاره می شود ولی کتاب تاریخ گزیده‌ی وی یک اثر تاریخی و ادبی محسوب می گردد که در این مقاله سعی شده است تا به صورت اجمالی مورد بررسی قرار گیرد .

 

وضعیت اجتماعی و ادبی عصر حمدالله مستوفی

 

دکتر ذبیح الله صفا وضع اجتماعی این دوره را اینگونه بیان می کند: “ وضع اجتماعی قرن هشتم هجری با اختلافات سران مغول در عهد ایلخانان و علی الخصوص بعد از مرگ ابوسعید بهادر و کشاکش های پیاپی امرای مختلف بر سر فرمانروایی نواحی ایران ،همراه بود .”[5]

 

البته باید خاطر نشان نمود که“ در عهد ایلخانان ، اگر چه برخی از آنان کوشش داشتند که موجبات آرامش اوضاع را فراهم آورند لیکن چون سرداران و سپاهیان آنان همه از مغول بودند ، هر وقت و هر جا که لازم می دانستند شدت عمل سابق را تجدید می‌کردند.

 

بنابراین استقرار حکومت ایلخانان در ایران که به ظاهر دوره‌یی آرام تصور می شد هم ، خالی از محنت های دوران حمله و هجوم مغول نبود . [6] دوره‌ی حکومت ایلخانان[7] مغول از لحاظ ادبی و فرهنگی یکی از دوره های روشن حیات عقلی ایران است . هرچند در نتیجه‌ی حمله‌ی خونین مغول و انهدام آثار تمدن و فرهنگ، سطح علم و معرفت در ایران به صورت چشمگیری تنزل کرد ؛ اما ، براستی چراغ نبوغ ایرانی حتی در آن روزگار هولناک خاموش نگردید و پس از مدتی رکود و تنزل و بهت زدگی ، بار دیگر ادبا و علما در رشته های گوناگون شعر و ادب و ترجمه و تفسیر و … استعداد خود را به کار گرفتند و در زمینه های مختلف درخشیدند تا جایی که حتی خود را به دوره‌ی پیش از مغول رساندند ، از آن جمله در زمینه‌ی ادبی و تاریخی .

 

نگارش تاریخ در این دوره امتیازات خاصی داشت زیرا کتب تاریخی زیادی به صورت محدود یا مفصل نوشته شد و تا به امروز بر جای ماند. در این دوره علوم ادبی در راه خلاصه کردن اثرهای پیشینیان و تهیه‌ی کتب درسی برای استفاده محصلان گام بر می داشت. به همین علت اگرچه در این “ دوره ( قرن هفت و هشت هجری ) کار زیاد در دانش های ادبی انجام شد ، اما عمل ابتکاری تازه ، کم بود و باسقوط بغداد ، زبان عربی دیگر زبان حکومتی نبود ولی همچنان زبان علمی و ادبی محسوب می شد و بیشتر تالیف های عالمان ایرانی به آن زبان صورت می گرفت.” [8]

 

هجوم مغول و اثرهای آن مانند هر تغییر بزرگ اجتماعی نتیجه‌ی خود را یکباره نشان نداد ، بلکه اثرهای این حمله را باید از قرن هشتم به بعد که عهد انحطاط علم و ادب در ایران است ، جستجو کرد. بعد از قرن هفت و هشت چون دیگر ایران با حمله‌ی بنیان کن و خانه براندازی از نوع حمله‌ی مغول مواجه نگشت اثرها و تالیف ها یی که در این دو قرن یا بعد از آن بوجود آمد ، تقریبا همگی بر جای ماند و همین امر ممکن است محقق را به اشتباه اندازد تا تصور کند که این دو قرن از حیث ایجاد آثار و تربیت عالمان و ادیبان، دوره‌ی خوبی بوده است.

 

بنابراین ، تسلط مغول و ایلخانان بر حکومت ایران ، باعث یک انحطاط سریع در تمدن و  فرهنگ ایرانی و از آن جمله ادبیات فارسی گردید که نتیجه های آن از میانه‌ی قرن هشتم به بعد در تاریخ تمدن و فرهنگ ایرانی آشکار شد .

 

 


 

[1] تاریخ ادبیات ایران ، ص 1277-1278.

 

[2] E.Brown

 

[3] Nicholson

 

[4] برای اطلاع بیشتر رجوع شود به مقدمه  تاریخ گزیده به اهتمام دکتر عبدالحسین نوائی

 

[5] تاریخ ادبیات ایران، دکتر صفا ، تلخیص محمد ترابی، ص30.

 

[6] تاریخ ادبیات ایران ، ص 32

 

[7] یعنی سالهای بین 656 ( فتح بغداد و استقرار هولاکو در ایران ) تا سال 736 مرگ ابوسعید بهادر آخرین ایلخان مغول.

 

[8]- تاریخ ادبیات ایران ،ص 69.

فهرست مطالب

 

عنوان                                                                                                                          صفحه

 

مقدمه ............................................................................................................... 3

 

وضعیت اجتماعی و ادبی عصر حمد الله مستوفی............................................. 5             

 

علل برتری کتاب تاریخ گزیده........................................................................... 7

 

مباحث و قسمت های تشکیل دهنده تاریخ گزیده ............................................. 9

 

مآخذ تاریخ گزیده ............................................................................................ 11

 

نام و موضوع تاریخ گزیده .............................................................................. 11

 

چگونگی نثر تاریخ گزیده.................................................................................. 12

 

بررسی اثر از لحاظ سبک شناسی ................................................................... 16

 

موضوع ها و انواع نثر فارسی دردوره ایلخانان.............................................. 17

 

بررسی مضامین و موضوعات اثر................................................................... 19

 

چند نکته در مورد اثر حمد الله مستوفی............................................................ 21

 

فهرست منابع و مآخذ....................................................................................... 24

دانلود مقاله نگرشی بر تاریخ گزیده اثر حمد الله مستوفی

  • اسلامی